Hoe werkt overstappen?

Hoe werk overstappen?

Bij Overstappunt geloven we dat u de beste deal verdient. Daarom zullen we u verstandiger wakker maken en de markt scherp houden. Bij ons kunt u eenvoudig controleren of u op de juiste plek zit of dat u kunt verbeteren. Wilt u overstappen? Dan bezorgen we je zoveel mogelijk werk.

Energie

Heb je energieleveranciers vergeleken en wil je veranderen? Nadat u uw aanvraag bij ons heeft ingediend, zorgen wij voor een vlotte overgang. U ontvangt binnen 2 weken nieuws van de nieuwe leverancier. Daarna heb je een wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Gedurende deze tijd kunt u de aanvraag gratis annuleren. Daarna heeft uw nieuwe leverancier het contract met de oude leverancier opgezegd en bent u officieel overgestapt. Heb je een energiecontract voor onbepaalde tijd, dan kun je op elk moment opzeggen en overstappen.

Autoverzekering

Heeft u de nieuwe autoverzekering gevonden die het beste bij u past? Dan kunt u uw aanvraag direct indienen. Wij zorgen ervoor dat uw nieuwe verzekeringsmaatschappij het aankan. Binnen 5 tot 10 minuten hoor je per e-mail of je een tijdelijke verzekering hebt afgesloten. U krijgt binnen 1 werkdag te horen of u de aanvraag voor de nieuwe verzekering met succes heeft afgerond. Vanaf dan heb je een wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Dan krijgt u een permanente verzekering.

Let op: bij Overstappunt kunnen we je eventuele huidige autoverzekering niet voor je opzeggen. Zorg er daarom voor dat je dit zelf doet. Zo voorkom je dat je dubbel verzekerd bent.

Zorgverzekering

Heb je de ziektekostenverzekering vergeleken en degene gevonden die het beste bij je past? Dan kunt u uw aanvraag rechtstreeks via ons indienen. Als u voor 1 januari van het nieuwe kalenderjaar overstapt, kan de nieuwe verzekeraar de oude verzekering voor u opzeggen. Heeft u de verzekering vóór deze datum zelf opgezegd? Dan kunt u alsnog overstappen naar 31 januari (inclusief) van het nieuwe kalenderjaar. Herinnering: Nadat u de nieuwe zorgverzekering heeft afgesloten, heeft u nog 14 dagen wettelijke bedenktijd om de verzekering en het contract kosteloos te ontbinden.

Internet, tv en bellen

Heeft u uw keuze gemaakt door internet te vergelijken of door All in One te kiezen? Wij sturen uw verzoek door naar de aanbieder van uw keuze. U ontvangt binnen enkele werkdagen een welkomstpakket. Daarna heb je een wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Gedurende deze periode kunt u de bestelling gratis annuleren. Vervolgens schakelt u zo snel mogelijk over op het netwerk van de nieuwe provider.

Wonenverzekering

Het afsluiten van een woonverzekering is heel eenvoudig via overstappunt. Op onze vergelijkingspagina kunt u alle woningverzekeringen met elkaar vergelijken en direct de verzekering afsluiten die u nodig heeft. Na het invoeren en bevestigen van uw gegevens wordt de aanvraag in behandeling genomen. Nadat de aanvraag is geaccepteerd, ontvang je een bevestiging per e-mail. Hierna heb je een wettelijke bedenktijd van 14 dagen om de aanvraag of overeenkomst te ontbinden.

Heb ik 14 dagen bedenktijd?

De 14 dagen bedenktijd komen natuurlijk niet zomaar uit de lucht vallen. Het is een standaard zoals opgesteld door de overheid. Sinds juni 2014 is er voor alle online aankopen standaard sprake van het recht op bedenktijd. Het gaat om 14 dagen bedenktijd, een verlenging ten opzichte van de oorspronkelijke 7 dagen waarvan sprake was. Het is tijdens de 14 dagen bedenktijd voor een breedband abonnement mogelijk om hier goed over na te denken. Toch niet helemaal tevreden? Dan is het binnen die 14 dagen mogelijk om het abonnement te ontbinden. Dat mag gewoon zonder opgaaf van reden. Het contract wordt ontbonden en je krijgt het geld terug, waardoor je op die manier geen enkel risico loopt. Online aankopen leveren bovendien altijd het recht op 14 dagen bedenktijd op, onafhankelijk van de prijs per maand die je betaalt . Het recht bij online aankopen is daarmee meer uitvoerig dan bij aankopen op straat of aan de deur. In die gevallen heb je 14 dagen bedenktijd wanneer de aankoop je minimaal €50 kost. Overstappen van leverancier Wil je overstappen naar een andere provider of leverancier? Er is dan in principe sprake van een nieuw product of een nieuwe dienst. Dat betekent dat je ook bij het afsluiten van een breedband abonnement bij een nieuwe aanbieder het recht hebt op 14 dagen bedenktijd. Dat betekent dat je kunt overstappen door bijvoorbeeld vandaag aan te geven dat je graag een nieuw abonnement wilt afsluiten. Vervolgens heb je nog twee weken de tijd om daar over na te denken en eventueel toch aan te geven dat je er van af wilt zien. De wettelijke bedenktijd van 14 dagen zorgt ervoor dat je zonder problemen een nieuw abonnement voor breedband internet kunt afsluiten. Je zit daar nog niet meteen aan vast, je kunt het nog even rustig laten bezinken. Indien je tevreden bent met je keuze hoef je helemaal niets te doen. Na 14 dagen is er sprake van een definitieve overeenkomst. Indien je voor die tijd twijfels krijgt kun je er nog gewoon vanaf en bijvoorbeeld een ander breedband abonnement aanvragen. Apparatuur bij het abonnement Vraag je een in combinatie met apparatuur, bijvoorbeeld in de vorm van een draadloos modem? Houd er in dat geval rekening mee dat de leverancier je het modem nog niet meteen toe kan sturen. Dit zou retourkosten met zich meebrengen op het moment dat je binnen de 14 dagen bedenktijd toch nog van het breedband abonnement af wilt. Je ontvangt de apparatuur daarom standaard na de periode van de bedenktijd, zodat je daar vervolgens zonder extra kosten gebruik van kunt maken.

Meer informatie:

Wat doet de Geschillencommissie voor mij?

Heeft u een klacht over een product of dienst en komt u er met het bedrijf niet uit? Dan kunt u een geschillencommissie inschakelen. Een geschillencommissie adviseert en bemiddelt,  of doet een uitspraak.

U kunt een klacht indienen bij een geschillencommissie over een product of dienst. Dit heeft een aantal voordelen:

  • u hoeft niet naar de rechter;
  • de procedure is sneller en goedkoper.

Meer Informatie

Wat zijn mijn rechten en plichten als koper?

Wat zijn mijn rechten en plichten bij een koopovereenkomst?

Een koopovereenkomst kunt u mondeling of schriftelijk sluiten. U heeft bepaalde rechten en plichten als u iets koopt. Zo heeft u recht op een onbeschadigd product. En u bent verplicht om te betalen voor het product.

Rechten bij een koopovereenkomst

Bij het aangaan van een koopcontract heeft u recht op:

  • een product zonder beschadigingen;
  • een compleet product;
  • een product dat over de kwaliteiten beschikt die de verkoper heeft aangegeven;
  • vermelding door de verkoper van bijkomende kosten, zoals bezorgkosten of installatiekosten.

De verkoper is ervoor verantwoordelijk dat hij u een goed product levert. Is het product goed maar voldoet het niet aan uw verwachtingen, dan bent u zelf verantwoordelijk.

Verplichtingen bij een koopovereenkomst

Bij een koopcontract heeft u ook verplichtingen. Is het contract eenmaal gesloten, dan zitten beide partijen eraan vast. Bij ontvangst van het product moet u dan de koopprijs betalen. Behalve als u anders heeft afgesproken.

Daarnaast heeft u een onderzoeksplicht. Dat houdt in dat u aan de verkoper moet vragen of het product geschikt is voor wat u ermee wilt doen. De verkoper heeft op zijn beurt een informatieplicht. Hij moet u vertellen wat hij weet van het product.

Meer Informatie:

Is er een opzegtermijn en opzegvergoeding?

Waarom is er sprake van een opzegtermijn en opzegvergoeding

Wanneer u een contract met een leverancier afsluit, moet u een bepaalde periode van tevoren tekenen om het minimum aantal klanten te behouden. Alle voordelen die u van klanten krijgt (zoals lagere rentetarieven) maken deel uit van het contract; daarom wil de leverancier ervoor zorgen dat u gedurende de hele contractperiode tot zijn klantenbestand behoort. Om zaken goed te regelen als u na afloop van het contract van leverancier wilt wisselen, hanteert de leverancier een opzegtermijn. Als je de klant vóór de beëindiging van het contract wilt verlaten om eventuele kosten te vergoeden, zal de leverancier annuleringskosten in rekening brengen.

Wanneer mag je opzeggen

Als u een contract heeft getekend om producten of diensten af ​​te nemen, gaat u uit van een langere termijn. Heeft u een contract dat u wilt opzeggen, dan kunt u een opzegtermijn krijgen. U kunt het contract binnen drie minuten opzeggen.
U kunt het contract beëindigen wanneer het huidige contract is beëindigd. U bent dan geen vergoeding verschuldigd. Uiterlijk 30 dagen voor de beëindiging van de overeenkomst moet u aan de leverancier aangeven dat u geen producten of diensten meer wenst af te nemen. Tegelijkertijd, als u nog niet op zoek bent naar een nieuwe leverancier, is dat erg belangrijk.
Nadat uw contract is beëindigd, kunt u het opzeggen. Als je bijvoorbeeld een contract van twee jaar hebt en het contract is voor een lange tijd verlopen, dan is je contract voor onbepaalde tijd verlengd tot een contract. U heeft niets gehoord van de leverancier; dit gebeurt in stilte. Het contract heeft geen vaste einddatum; als je wilt opzeggen, kun je direct doorgaan. In veel gevallen behoudt u klanten nog een maand en plant u vervolgens uw conversie gedurende die maand.
U stopt voordat het contract daadwerkelijk afloopt. Loopt uw ​​contract nog, maar heeft u echt een goede reden om uw huidige leverancier te verlaten? In dat geval kunt u opzeggen voor het einde van het contract. In dat geval zal de leverancier u om een ​​vergoeding vragen. Deze kosten zijn doorgaans gelijk in alle vestigingen waar het contract wordt getekend.

Hoe hoog is een opzegvergoeding gemiddeld

De contracten van energiebedrijven zijn doorgaans 3 tot 5 jaar. Als u een dergelijk contract annuleert, worden meestal annuleringskosten in rekening gebracht. U kunt grofweg uitgaan van de volgende bedragen. Annuleer wanneer u minder dan 1,5 jaar voor de einddatum bent. In dit geval moet u maximaal 50 euro betalen. Dit is wettelijk verplicht. Bij opzegging 1,5 tot 2 jaar voor de einddatum. In dat geval moet u maximaal 75 euro betalen. Als je 2 tot 2,5 jaar voor de einddatum opzegt. In dit geval moet u maximaal 100 euro betalen.Als u meer dan 2,5 jaar voor de einddatum opzegt. In dit geval moet u maximaal 125 euro betalen. Vraag uw nieuwe leverancier of leverancier naar annuleringskosten. Soms is een nieuwe leverancier bereid deze boete voor u te betalen.